الخميس، 20 مايو، 2010

أسرار حياتى


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ღღღღღღღღღღღ
طبعآ أنا مدبسه فى تاج
ومش أى تاج
تاج خطير وكله أسرار
بصراحة أنا مش بحب أتكلم عن حياتى نهائى
بس مضطرة أقول الأسرار بطريقتى الخاصة

ღღღღღღღღღღღღღღღღღ
حياتى هى فى رأى عبارة عن مجموعة لوحات
رسمتها لأنى فنانه تعشق الحياة
تزيدها الأيام عبقآ وعبيرآ
أحمل بين طياتى الصدق مع الذات
وضعفنا كبشر فى مواجهة البحث عن المستحيل

البحث عن الحب فى هذا الزمـــــــــــــــــــــان
أنا رائحة من العبق القديم الراقى
ذلك العبق الذى يفوح برائحة
الحب كمحور أساسى
تدور من حوله باقى جزيئات الحياة
وبما إنى عاشقة للحب
ولأن الحب سر الحياة
وتخيلوا معى حياة بلا حب
أتصور الموت أفضل منها
هاهى حياتى وأسرارها بالمختصر وبدون إطال

أشكر كل من قدم لى التاج
جارة القمر ღღღ إمرأة من ثلج
أقدم عاصمة فى الحب
الشوكه الناعمه
الوفية للأبد

وأسفه بجد لو كنت نسيت حد
تحياتى
ღღღ شذا الروح ღღღ

69 التعليقات:

احاسيس آيوشه يقول...

السلام عليكم
ازيك ياجميل يارب تكونى بخير يارب
ايه التاج دا بقى انتى شكلك كدا بتتضحكى علينا :)
كلمات قليلة ومعبرة وانتى فعلا انسانة بتحب الحياة وتحب كل الناس

هوبتي يقول...

السلام عليكم
ازيك يا شذا عامله ايه؟ يارب تكوني بخير ...انا الحمد لله شمعه منوره ...وحشتيني يا شذا بجد ومش عارفه انتي غايبه ليه
المهم طمنيني عنك

البلوج دا رااااااائع جدا لانه كشف ليا قد ايه انتي من جوه حبوبه قوي قوي لابعد الحدود
ربنا يوفقك يا حبيبتي

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

السلام عليكم

ازيك يا اللى مش بتسألى على حد ولا اكنك كنتى تعرفى حد
عامه يا رب تكونى بخير وشكلك دلوقت احسن بكتير
اسرارك جميله يا شذا
فرحت اوى لما شفتها
تدل على انك فى خير حال
وربنا يخليلك كل اللى اسمهم احمد :)

المدوناتى يقول...

السلام عليكم

جميل أن نحيا بالحب وللحب
لكن الاجمل أن نعرف من نحب
وما هو الحب الذى يستحق أن نحيا به وله

تحياتى وخاص تقديرى

تقبلى مرورى

الشـوكة الــنـاعـمـة يقول...

حبيبتى شذا
التاج حلو اوى وفيه غموض بس لذيذ
انا فهمت كلامك
انتى حد جميل اوى ياشذا
ربنا يديم عليكى الحب
دومت بكل حب

ليله شتاء يقول...

حبيبتي شذا مبروك عليكى التاج بجد كلامك جميل جدااا


********
دامت أيامك بالحب والسعادة

م/محمود فوزى يقول...

شذا الروح
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

انتى اختصرتى الحياه فى سطور قليله
بس فعلا الصدق مع الذات شئ مهم جدا
لان الواحد منا لازم يكون صادق مع نفسه عشان يعرف يخطط لحياته والتوفيق من ربنا

ربنا يكرمك ويسعدك

عصـــــــــــام الــــديــن يقول...

حمد لله على السلامه ياملاك الحب
وحشتينا كتير
كلماتك جميله ومعبره
تحياتى

جارة القمر يقول...

وحشتييييييييييني ياقمري

جارة القمر يقول...

بحبك ياقمري

جارة القمر يقول...

انت أرق وأطيب قلب

كلامك كتير حلو


وجواكي طفلة محتاجة للحنان والحب

حاسة بيكي بجد

وحشتيني


طمنيني عليكي دايما ياقلبي

جارة القمر يقول...

انت احلى حاجة بحياتي

بجد


انا محتاجاكي جدا

شذا الروح يقول...

احاسيس ايوشه

وعليكم السلام

معلهش حاجه بسيطه كده على ما قسم

ومبسوطه انه عجبك

متشكره ليكى مرورك

شذا الروح يقول...

هوبتى

هبة حياتى
كتير وحشتينى مووووووووووت

اانا زى الفل وشمعه منوره

تسلميلى يا غاليتى يارب

شذا الروح يقول...

أقدم عاصمة فى الحب

اهلا اهلا احمد طلعت

طبعآ انت احمد ولا غيرك

طبعآ اتكلمنا وعرفنا الاسباب
هههههههههههههههه

نورتنى يا غالى

شذا الروح يقول...

المدوناتى

اهلا بحضرتك

شرفت ونورت المدونه

شذا الروح يقول...

الشوكه الناعمه


معلهش ولا غامض ولا حاجه

بس المفروض ان جوانا اسرار محدش يعرفها
وانا حاولت اختصرها

نورتى غاليتى

شذا الروح يقول...

ليلة شتاء


متشكره ليك ربنا يبارك فيكى

شذا الروح يقول...

محمود فوزى

متشكره ليك اووى

سعدت بمرورك الرائع

شذا الروح يقول...

عصام الدين

وانت كمان وحشتنا
ربنا يكرمك يارب

شذا الروح يقول...

جارة القمر

وانتى كمان وحشتينى اكتر

شذا الروح يقول...

جارة القمر

احلى حاجه فيكى

انك فاهمانى وحسانى
ربنا يسعدك يارب

شذا الروح يقول...

جارة القمر

وانا كمان بحبك اكتر

شذا الروح يقول...

جارة القمر


وانتى شمعه بتنورلى حياتى

(ست* جنى* الحسن) يقول...

سلامو عليكو شذا..
والله كلامك بسيط ومعبر اوى فعلا خير الكلام ما قل ودل.
برجاء قبولى صديقة للمدونة
انى احبك فى الله

جنّي يقول...

السلام عليكم

ازيك يا شذا .. اخبارك ايه ..

لا اظن ان الحب من المستحيلات .. فمن احب الخير والجمال والحياة وجد الحب ورأى الوجود جميلا ..

تحيتي

أبو حسام الدين يقول...

السلام عليك يا أختي،أولا اشكرك على تعليقك الجميل في مدونتي.
ثانيا رفعك الله برفعته وجعلك ممن ينال رضوانه ومحبته.
لي زيارات أخرى ان شاء الله.

مرايتى يقول...

عجبنى سردك قوى للأسرار

ربنا يسعدك ياقمر ويفرح قلبك

شذا الروح يقول...

جنى

اهلا اهلا نورت كتير اووى
انا كويسه الحمد لله

بس صدقنى حضرتك الحب بقا شىء نادر الايام دى

عجبنى اووى ردك

دمت بكل الخير

شذا الروح يقول...

ست* جنى* الحسن

وانا كمان بحبك فى الله

ربنا يكرمك والمسلمين

ونورتى وبجد يشرفنى تكونى صديقه للمدونه

شذا الروح يقول...

أبو حسام الدين


جزاك الله كل الخير
شرفتنى

شذا الروح يقول...

مرايتى


اهلا بيكى يا حبيبتى

ربنا يخليكى ويسعدك انتى كمان

نورتينى

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلامك جميل يا شذا وتعبيرك رائع عن الانسان الراقى الذى يحمل ضعف البشرية يحيا بالحب ولا يمكنه تخيل الحياة بلا حب ..

دمتِ طيبة وبحب نورتينى .

مدونة بحبك يقول...

السلام عليكم
ما شاء الله عليكي مدونتك رائعة شذا
تسلمي علي اسرارك ومواضيعك الجميلة
وفعلا لا اتخيل حياة بلا حب لان الحياة بلا حب هي كالزرع بدون ماء وكالجسد بدون روح

تقبلي مروري واعجابي بمدونتك

دمتي متالقة ومتميزة دائما

محمد التركى يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أزى حضرتك ياملاك الحب
مدونتك جميله جدا ورائعه ومتنوعه
وجميل جد التاج ده والرد عليه كمان اجمل واجمل
بجد أسرارك مبينه أنتى قد أيه أنسانه حساسه وطيبه ومش بتحب الظلم
أصل الظلم أكتر حاجه تموت الواحد
أنه بيتحاسب على زنب معملهوش
واللى بيجنن الواحد أكتر أنه يتظلم من أقرب الأصدقاء ليه ولما يسأله أنته زعلان منى ليه ومخاصمنى ليه ميتكلمش ويستمر فى ظلمه
طيب ياأخى لو كنتو أصحاب أتعاتبه أتحاسبه لكن مش تتفرقو عن بعض من غير ماتفهم ولا كلمه
ياريت تعملى بوست عن الظلم وأيه أحساس المظلوم علشان أنتى أكيد أتظلمتى قبل كده فهتكونى أكتر واحده تحس بالمظلوم

تحياتى لقلبك الطيب اللى مش بيظلم
وربنا يبعد عنك الظلم ويرفعه عنى
يارب مايكونش مرورى ضايقك
تقبلى مرورى
محمد التركى

محمد التركى يقول...

اتمنى انك ماتحزفيش التعليق وتردى عليه
علشان يهمنى أعرف رأيك فى الظلم
ده ربنا مابيحبش الظلم يبقى ليه احنا نظلم
وليه انسانه حست بالظلم ومراره تظلم ليه ومن غير زنب

Ms Venus يقول...

جميلة انتى ورقيقة يا شذا

وردة لعيونك

فاروق بن النيل يقول...

شذى الروح ...
فكرة التاج وفكرة أن يتكلم الإنسان عن نفسة فى ستة بنود بالتحديد شيئ موش دقيق هوه جميل لكن عادة يحتفظ الإنسان بخصوصيات لايقولها حتى لنفسه يخفيها بي شرايين دمه ولايحب أن يضعها بقلبه حتى لاتكشفها دقات القلوب عموما أنا معك فيما قولتى وكل إنسان يصف نفسه بطريقته وشكرا لك

دعاء العطار يقول...

فعلاً

حياه بلا حب .. مووووووت بل الموت افضل

يارب تكونى بخير

وحشتينى

أحــوال الهـوي يقول...

يا ملاك الحب

ما قلتيه ليس بسر

فهو واضح وضوح الشمس

فانتي تعشقين الفن و مدونتك بخلفيتها السودا و رغم ذلك مبهجة لما تحتويه من صور بديعه

صادقة مع نفسك و الجميع

عاشقة رومانسيه حتي تشع كلماتك بعبقه و جماله

و عنوانك يدل علي ذلك
الحب الملاك الشذي الروح

كلها تقسم بانك حالمة رقيقة

و احشتيني جدا

تحياتي

موجة يقول...

لأنى فنانه تعشق الحياة
تزيدها الأيام عبقآ وعبيرآ

كده انتى بقى بتنادينى( عبير )
ده اسمى
ثانيا بحب التعبير اللى فيه كلمة عبق وعبير جدا جدا
ماشاء الله عليكى بتعرفى تنتقى الكلمات
بالنسبة للتاج
انتى انسانة جيتى فى وقت مش بتاعك
مش كده ولا انا بيستهيقلى
يعنى جيتى فى زمن غير زمنك
ولا انا بخرف ولا ايه
بس بجد انتى فعلا فنانة

وبعدين نسيت احييكى ع المدونة الجميله دى ذات التصميم الرومنسى الجميل
دومتى بخير
ياريت تزورينى دايما ويدووم بينا الود

ذكري رحيل قلم يقول...

شذا الروح

السلام عليكم
كلامك جميل احسه القلب واقرته العين
دمتي في حفظ الرحمن

اكيد ان شاء الله ستتغير مرآة عيونك في مدونتك الجديدة اكيد طبعا شذا اجمل واريح
كفايانا حزن وهم وبكاء

تحياتي لتاجك الراقي التعبير

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
تمام يابخت ياستى قريبك على الاقل بيشعروا بهذا العبق ام نحن فنلتمس جمال روحك فى تلك الكلمات الساحره دمتى بخير

شذا الروح يقول...

حياتى نغم

اهلا بيكى يا فندم بشكر حضرتك على تعليقك الراقى

واتمنا يدوم التواصل
شرفتينى

شذا الروح يقول...

مدونة بحبك

مساء الجمال والحب على احلى مدونه

متشكره ليكى على رقة كلامك بجد
ويشرفنى مرورك
وان شاء الله يبقا التواصل

شذا الروح يقول...

Ms Venus

حبيبتى
تسلمى يارب
نورتينى

شذا الروح يقول...

فاروق بن النيل

بشكرك من اعماق قلبى استاذى الفاضل
ومبسوطه اووى ان كلاماتى عجبتك

شذا الروح يقول...

دعاء العطار

وانتى كمان وحشتينى جامد

تسلمى يارب من كل شر
نورتينى

شذا الروح يقول...

أحوال الهوى

استاذى الكبير الفاضل بجد تعليقك ده بيفرق معايا كتير
ربنا يعزك يارب ويحفظك

وانت كمان واحشتنى اكتر
نورتنى

شذا الروح يقول...

موجه

اهلا اهلا اختى الغاليه عبير

بجد سعيده بمرورك الجميل الرائع
شرفت بيكى جامد

واوعدك من هنا ورايح هقول عبير وعبق فى كلماتى طالما بتسعدك يا مشمشه انتى
نورتينى
ومتشكره لرقة احساسك
دمتى بكل الخير

شذا الروح يقول...

ذكرى رحيل قلم

اهلا بيكى يا فندم
متشكره ليكى
ويارب يبعد عننا الحزن والهم يارب

ربنا يتقبل منك

شذا الروح يقول...

صدفة جميله

ربنا يعزك يارب

ومتشكره لرقة احساسك وكلامك الجميل اوووى

نورتنى

شذا الروح يقول...

محمد التركى

**************

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلآ بحضرتك استاذ محمد التركى شرفت مدونتى المتواضعه لأول مرة واتمنا انها مش تكون الأخيره ومبسوطه اوووى انها عجبتك بكل ما تحمل من كلمات ومعانى وتعليقات وكمان رودود وده يدل على حسن قرائتك لموضوعاتى المتواضعه وانها عجبتك وده بحد ذاته شىء عظيم وجميل ويشرفنى
نيجى بقا للموضوع المهم اللى هو الظلم أنا معاك ان الظلم ظلمات يوم القيامه وده فى حد ذاته إتهام خطير لشخص لا يحب يظلم ولا يتظلم خاصة بعد ما ذاق المرار والالالم والعذاب ليل ونهار
الحمد لله انا مش بحب الظلم بكافة أنواعه سواء ظالمة او مظلومة الشىء الوحيد اللى بكرها بحياتى
ربنا يرفعه عنك وعنى يارب ويرحمنا برحمته الواسعه بس حضرتك متأكد ان الشخص ده ظلمك ووجهه ليك إهانه فى هذه اللحظه بتفرق اوووى وأوووووووووى
وفيه فرق بين انك تاخد على خاطرك من شخص تحبه لان المثل الشائع بيقول الانسان مش بينجرح اووى غير لما بيحب بالقوى افهمالك اكتر الانسان مننا لما بيعز انسان وبيحترمه وبيسمعه كلمه مش على هواه واكيد حضرتك فاهم قصدى كويس بيزعل منه
انما لو كانت من شخص عادى مش هتفرق صدقنى بجد
كانت أزمه وهتعدى والامور هترجع تانى اكيد احسن واحسن بس للاسف إنت أتهمت الشخص التانى بالظلم وهو أكيد هيسامحك لان للاسف قلبه كبير وبيسامح
وهنا فيه اتهااااااااااااااام كبير وخطير
ربنا يرفع عنا الظلم والبلاء استاذ محمد وصدقنى اكيد هيجى اليوم اللى هكتب فيه عن الظلم
وصدقنى سعدت بمرورك اووى وشرفت به واتمنا ان تكرر الزياره
تحياتى ليك

شذا الروح يقول...

محمد التركى

************

حضرتك برده لسه ماعرفتينيش كويس انا بقبل النقد
ومش حزفت تعليقك ونشرته
انا بحذف بس التعليق اللى من اشخاص مجهولين بيحبوا يشوه صورة الناس المحترمه

واتمنا ان اكون رديت عليك وفهمت اقصد ايه ويكون عجبك ردى
**********

نهاية كلامى
صدقنى انا عمرى ما ظلمت حد
ولو شايف انى ظلمتك اتمنا من الله ان ينتقم منى الله على ما فعلته بك طالما ده يرضيك ويريحك
نورت يا استاذ محمد
واتمنا ان يكون كلامى واصل ليك كويس

مهموهـــــــة يقول...

حبيبة قلبي يا شذا بجد انتي انسانة اوي و شخصية جميلة اوي
كلها حب بجد
و فعلا ربنا يكتب لك الحب اللي تستاهليه و بتحلمي بيه يا رب
و تعيشي حياة كلها فرح و هناء و رومانسية رااااااائعة

بجد واحشاني اوي اوي اوي
و بحبك فعلا يا اغلى اخت

خالص حبي و تقديري

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا يقول...

كلمات بسيطه لكن عبرت كتير عن شخصيتك الجميله

ومبروك التاج
وهقلك عقبال تاج العريس

تحياتى

sweet angel يقول...

ازيك ياشذا عامله ايه

وحشتني مدونتك

وانتي اكتر منها

جميله اجاباتك ربنا يرزقك السعاده

شذا الروح يقول...

مهموهه

حبيبتى ربنا يباركلى فيكى يارب
القلوب عند بعضها

ربنا يسعدك يارب

بحبك اووى

شذا الروح يقول...

داليا

وانتى كمان عقبال تاج العريس
ربنا يسعدك

نورتينى

شذا الروح يقول...

sweet angel

وانتى كمان وحشتينى اوى يا رورو

انا كويسه وزى الفل
ربنا يكرمك

متشكره ليكى رقة احساسك

طالبة مقهورة ..درجة أولى يقول...

شذا :)

ازيك يا عسلية..
انا عملت تحليل شخصية سريع..
اولا انتي نوعا ما خوافة
ثانيا نقية بدرجة كبيرة
ثالثا رومانسية
رابعا حاطة حيز لنفسك وحدود محدش يتخطاها غير بمزاجك

خامسا..قوليها انتي بقى ^_^

ده اللي استنبطته م الكلام بتاعك

وطريقة حلوة لرد ع التاج

سلاماتي ليكي

أحمد الصعيدي يقول...

أزاح الله عنك الهم والحزن


سطورك تحاكي بساطة جميلة


أسعدك الله

أحمد الصعيدي يقول...

أزاح الله عنك الهم والحزن


سطورك تحاكي بساطة جميلة


أسعدك الله

الحب الجميل يقول...

السلام عليكم

أيه جو الرومانسيه اللى دخلت فيه دا

بجد مدونه جميله الى الامام دائما

عارفه أحلى سر عجبنى فيكى هو أنك متقدريش تعيشى من غير حب ...... رومانسيتك جميله جدا

تقبلى زيارتى وأدعوكى لزيارتى فى المدونه

تحياتى

الأرمـوطــي يقول...

السلام عليكم
احب الانسان الى يحافظ على اسرارة
سلام

شذا الروح يقول...

طالبة مقهورة ..درجة أولى

مساء الجمال يا عسليه

بجد انتى جبتى المختصر المفيد

هى دى التحاليل ولا بلاش
هههههههههههه

نورتى ياقمرتى

شذا الروح يقول...

الارموطى

متشكره لذوقك يا فندم
ونورتنى

شذا الروح يقول...

احمد الصعيدى

ربنا يبارك فيك
وسعيده بتواصلك
تحياتى

شذا الروح يقول...

الحب الجميل

الله على الرقه يا ناس
ربنا يكرمك يارب

شرفت بزياراتك
واكيد هرد الزياره

تحياتى